Тъчскрийнът забавя развиването на моторни умения при децата

Детските пръстчета не са готови за писане, защото използват все повече тъчскрийн. Началните детски учители изразяват опасенията си, че все по-ранната употреба на устройства с тъчскрийн води до изоставане на моторните умения при децата. Според специалисти за нормалното развитие на детето е важно да е усвоило как да държи ножици и молив правилно преди да навърши 4-годишна възраст.
През последните години се наблюдава тенденция, в която децата все по-малко държат пастели, ножици, моливи и правят нещо с ръцете си, освен да използват таблети, телефони и др. Има и случаи, в които дори не са наясно как да държат четка за рисуване, молив и др.
Таблети и смартфони, заместващи класическата детска игра
Педиатричният трудов терапевт Лиза Кларк споделя, че през последните години като цяло децата прекарват по-малко време в опознавателни игри, като например моделиране с пластилин, рязане с ножици, занимания с играчки от дърво, развиващи креативността и въображението и др.
Основната причина за това е, че у дома са заобиколени от устройства.
Д-р Кларк потвърждава, че деца, които прекарват дълго време пред сензорния екран, не развиват фините двигателни умения, нужни им за усвояването на писането. Голяма част от тях не умеят да държат правилно приборите за хранене, да си връзват обувките и редица други неща.
Доколко е важно писането на ръка в ерата на технологиите?
В света на технологиите и бурното им развитие доколко е важно дали децата могат да пишат на ръка? Макар технологиите да предлагат фантастични неща за тяхното обучение и развитие, те не заменят нуждата от усвояване на базовите умения по писане, споделят педагози.
Какво се очаква от родителите?
Доктор Кларк смята, че родителите трябва да намерят време за практически дейности и игри с децата си. Това помага за усвояването на умения, но и подобрява общуването в семейството. Моделирането с пластилин е отлично за изграждане на сила в детските пръста. Занимания с ножици, редене на мъниста, лепене също са подходяща за работа върху фината моторика. Активности с образователни детски играчки също са чудесен начин за отдалечаване на детето от таблета и развиване на уменията му за общуване, креативност и въображение. Например, всякакви видове пъзели, дъски за смятане и рисуване и други интересни и забавни играчки от дърво.
Важно е да се отбележи, че не всички дейности без тъчскрийн, развиват еднакво добре фината моторика. Например, работата със строителни блокчета изисква умение за сръчност, което е различно от това на рисуването. Задържането на молива е динамично и сложно движение на ръката, защото показалецът и палецът са ангажирани едновременно.
Затова е препоръчително децата да упражняват всякакви занимания – така ще сме сигурни, че се работи за всички моторни умения.
- Технологични или традиционни образователни играчки – кой е по-добрият избор?Децата обогатяват знанията си за света най-добре играейки – това е валидно не само за най-ранната им възраст, а дори и за началото на училищния им живот.Прочети още
- Монтесори възпитанието и дървените играчки – каква е взаимовръзката?Дървото е един от най-често използваните материали от всички родители и учители, възприели Монтесори принципите при възпитанието и обучението на децата.Прочети още
- Образователните играчки – верен помощник във всяка стъпка от детското развитиеИграта е ключова част от детското развитие.Прочети още