Усвояването на символите на буквите е базово образователно умение, имащо огромно значение за самочувствието на детето в училище. Изучаването на печатните букви започва в предучилищна възраст, а често е и предлагано на детето като знание от родителите му в много по-ранен етап от развитието му. Насърчаването на децата да запомнят печатните букви е възможно почти навсякъде в градска среда – от съоръжения на детските площадки, през регистрационните номера на колите, до табелите на магазини и др.
Ръкописните букви се учат през първата половина на първи клас, като на децата се предоставя по приблизително една седмица за запаметяването на ръкописния вариант на вече запомнената печатна буква. Това често е свързано с трудности, а понякога и с леки „пропуски“ или съкращаване на „ченгелчетата“ им. Появява се объркване между сливането на буквите в думи (напр. как детето да съедини малките ръкописни букви „о“ с „т“ без в бързината да заприличат на „а“ с „т“). За възрастните разликите са ясни, но за децата често тънкостите са решаващи и дори малко невнимание в урока може да доведе до устойчиви потенциални грешки на по-късен етап.
В този период детето поставя и основите на краснописа си, който би трябвало да бъде усъвършенстван с години, но най-често бива „опростяван“. Причината за това е, че когато детето чуе/измисли изречението, което трябва да изпише, то автоматично започва да разчленява всеки от звуковете в него и да прави асоциация с неговата буква (едновременно с това трябва да съобразява и прилага вече изучените граматични особености и правила на писане). Тоест асоциацията на детето за символа на ръкописната буква (която е учило няколко месеца) трябва да стане по-силна от тази на печатната (която често си е припомняло двойно по-дълго). Не трябва да се подценява и стремежа на детето да пише бързо, за да не изостава от диктовка, да не загуби потока на мислите си или да не забрави какво е искало да си запише като бележка, докато продължава да слуша.
Поради тази причина на детето трябва да се предлагат колкото е възможно по-различни и интересни игри и пособия за свързване и заместване на печатните букви с ръкописни.
Комплектът за проследяване Букви е игра, с която детето тренира буквения гнозис, движенията на ръката при изписването на печатните и ръкописните букви, паметта и вниманието. Комплектът може да се използва по множество начини, които освен горепосочените, могат да развиват и фонологичното осъзнаване, пространствената ориентация, мисленето, въображението и математическите способности.
Играта съдържа дървени пъзели с размери 5х8 см. на печатните и ръкописни малки и големи букви, дървена пръчица за проследяване и кутия за по-прилежен прибран вид у дома, в училищната стая или в кабинета на специалиста.
Особено подходяща е за домашна употреба, детски градини и училища, логопедични кабинети, ресурсни учители и предучилищни педагози.
Варианти за игри :
Игра за буквен гнозис, памет, фина моторика, писане – „Раздели печатните букви от ръкописните в две купчинки. Изтегли печатна буква и запиши ръкописните ѝ варианти на лист. За всеки успешен опит, ще ти давам парчето пъзел с ръкописната буква. Ако се затрудниш с някоя от буквите, помоли за помощ и ще ти подскажа. Когато си готов с целия пъзел, ще избереш каква игра да играем като награда.“
„Буквени смесици“ – игра за буквен гнозис, памет, внимание, писане/фина моторика.
„Ще подредя парчета от играта, така че да изписват думи. Но внимавай – в думата ще има и печатни, и ръкописни букви. Прочети думата и напиши на своя лист думата с печатните ѝ букви и думата с ръкописните ѝ букви. После е твой ред да напишеш дума със смесени букви, а аз ще я прочета и напиша печатния и ръкописния вариант на думата. Провери дали съм се справила добре! За всяка правилна буква, която сме написали в думите, ще спечелим по 1 точка. Печели този, който пръв спечели 10/20/100 точки!“
„Трансформиране на букви“ – игра за внимание, мислене, пространствени представи и математически способности.
„Подредила съм ръкописните букви пред нас. Сега ще играем игра за превръщане на една буква в друга. Например – разгледай малката ръкописна буква „т“. В коя буква ще се превърне, ако премахнем първото ѝ ченгелче? (малка ръкописна „п“). Намери я пред себе си и я вземи. Тя в коя буква ще се превърне, ако мислено я завъртим с главата надолу? (малка ръкописна буква „и“). Намери я и я вземи. Тя в коя буква ще се превърне, ако към нея прибавим още един ченгел в края ѝ? (в малка ръкописна буква „ш“). Намери я и я вземи. Нека сега си представим, че завъртим нея с главата надолу. В коя буква ще се превърне тя?“
Описание на букви – Игра за развитие на мисленето – сравнения и анализ.
„ Какво имат печатните главни букви „Б“ и „Г“? По какво се различават? А печатните главни „Ш“ и „Щ“? Какво е общото между ръкописните букви „ц“ и „и“?“
Игра за памет, тактилни възприятия, буквен гнозис и мануален праксис/фина моторика.
„Затвори очи. Ще ти дам парче от пъзела. Плъзни пръст/премини с пръчицата по буквата върху него и се опитай да я познаеш.“
Как да играете с „Комплект за проследяване Букви“ след като детето е усъвършенствало познанията си за буквите и изписването им?
Игра за обща моторика и фонологично осъзнаване.
Наредете част от пъзелите по пода. Нека детето скача зад всяка буква и измисля думи със съответния звук.
Примерни инструкции : „Пред теб съм наредила няколко букви. Застани на десен крак и скочи пред първата. (в) Измисли дума, която да започва с нея. ...(врабче) Браво! Можеш да скочиш към втората буква (н), застани на ляв крак. Измисли дума, която да завършва с нея. ...(панталон) Чудесно! Скочи към третата буква и клекни пред нея. (ч) Измисли дума, която да има тази буква в средата си. ...(печка) Скочи на 1 крак до следващата буква (к), но остани в тази поза. Измисли дума, в която буквата да е на второ място. ...(скачам)“ и т.н.
Игра за тактилно възприятие, памет и езикови способности.
Помолете детето да затвори очи. Нека плъзне пръст по някоя от буквите с лявата си ръка, а с дясната да се опитва да я изпише върху гърба на друго дете/на татко си/на майка си и др. Другият играч трябва да изрече дума, започваща с тази буква.
Изготвил описанието: логопед Таня Коджабашева
Упражненията са подходящи за деца над 3 години.
В секцията ни с Монтесори материали - развитие на речта може да намерите още предложения за Монтесори материали и играчки.
Инфомрация за живота на Мария Монтесори може да намерите тук.
Smart Baby предлага детски книжки, мебели, козметика, играчки и Монтесори материали.