Технологични или традиционни образователни играчки – кой е по-добрият избор?

Децата обогатяват знанията си за света най-добре играейки – това е валидно не само за най-ранната им възраст, а дори и за началото на училищния им живот. Затова и ученето чрез игра е заложено в почти всички съвременни родителски и учителски подходи, по същата причина и образователните играчки се възприемат толкова добре.
С развитието на технологиите все по-често електронните устройства се преплитат с играта и образованието, но и все повече предупреждения се появяват за вредите от многото време пред екрана. Противоречията по темата са толкова много, че родителите лесно се объркват, а това засилва и притесненията им дали пък в стремежа си да развият способностите на детето си не му вредят несъзнателно.
Кои са основните предимства на традиционните образователни играчки?
На първо място, фактът, че децата взаимодействат с различни предмети във физическия свят, а не виртуално, спомага за развитието на редица техни умения. Допирът до предмета носи много повече информация за неговите форма, размери, материя, цветове – това усъвършенства сензорните умения на децата, подобрява и чувството за ориентация в пространството.
Докосвайки, държейки, дори хвърляйки играчките си малчуганите придобиват знание за това колко е издръжлив един или друг материал, учат се да координират зрението и моториката си. Едновременно с това, развиват се и по-грубите, и по-фините движения.
Традиционните образователни играчки могат лесно да бъдат споделяни – така се усвояват и ключови умения за общуване с възрастните, с връстниците, с околната среда. Възпитава се у детето и емпатията.
Все пак е много важно да се подбират внимателно играчките на детето, особено в по-ранна възраст. Нека те да бъдат от естествени материали, с натурални цветове и форми или оцветени с природни багрила, без твърде много дребни елементи или сложни конструкции.
И все пак защо не бива да бъдат изключвани изцяло от детското ежедневие новите технологии?
С напредването им, мобилните технологии стават все по-съществена част от живота. Не е рядкост деца на 3-4 годишна възраст да боравят спокойно със смартфони, да могат да свалят приложения и да играят любимите си игри, да наизустяват прости стихчета и песнички именно с помощта на технологиите.
На първо място, фактът, че децата от ранна възраст се запознават с тях означава, че те ще са наясно с мястото им в живота въобще и няма да се притесняват да ги използват, когато това е необходимо.
Технологичните образователни играчки спомагат за развиване на едно различно ниво на креативност – възможността за работа едновременно с няколко различни инструмента дава различен поглед над действителността.
Дългото време пред екрана обаче има своите безспорни негативи. Децата се изолират от връстниците и възрастните, от околния свят като цяло. Това често води до забавяне в емоционалното развитие и по-лоши умения за общуване.
Нито традиционното за сметка на технологичното, нито обратното е в крайна сметка здравословен избор за децата и родителите – както във всички други житейски области, и тук ключов е балансът.
- Технологични или традиционни образователни играчки – кой е по-добрият избор?Децата обогатяват знанията си за света най-добре играейки – това е валидно не само за най-ранната им възраст, а дори и за началото на училищния им живот.Прочети още
- Монтесори възпитанието и дървените играчки – каква е взаимовръзката?Дървото е един от най-често използваните материали от всички родители и учители, възприели Монтесори принципите при възпитанието и обучението на децата.Прочети още
- Образователните играчки – верен помощник във всяка стъпка от детското развитиеИграта е ключова част от детското развитие.Прочети още