Децата имат нужда от играчки, а не от iPad и електроника, съветват педиатри

Американската асоциация на педиатрите публикува доклад върху това кои са най-подходящите играчки за доброто детско развитие. В него се изтъква, че най-добрите играчки са съвсем обикновени, без блещукащи светлини, различни звуци и подобни екстри.
С годините играчките са се развили много, а с помощта на рекламите, оставаме с впечатление, че цифровите и виртуални игри и занимания са по-образователни, споделят специалисти.
Когато децата са малки, те се нуждаят от играчки, които ги правят социални и които насърчават общуването. За да развиват езика и различните видове умения, също са нужни подходящи дървени детски. Докато обикновените играчки като блокове или топки насърчават всички тези неща, екраните и цифровите играчки могат да изолират децата и да ги направят неактивни наблюдатели.
“Най-добрите играчки са тези, които подпомагат родителите и децата да играят и да взаимодействат заедно. С таблета е различно – наградата е друга. И когато децата играят с родителите си - истинската магия се случва, независимо дали използват дървени детски играчки, или градят блокове или пъзели заедно.", казва Алън Менделсон, съавтор на доклада и доцент по педиатрия в Ню Йорк.
Образователни ли са технологичните играчки?
Специалистите многократно подчертават, че дори въображаемите, високотехнологични играчки, които се рекламират като „образователни“, не са толкова добри, колкото основните и обикновени, които насърчават комуникацията и връзките: с родители, роднини и други деца.
„Колкото повече знаем за ранното развитие на мозъка, толкова повече разбираме нуждата от игра, която се основава на човешкото взаимодействие“, казва д-р Хили. "Няма екран, видео игра или приложение, които да заменят връзките, изградени при реалното взаимодействие тип жива игра."
В доклада има и съвети какви играчки да избягваме. Например, свръхстимулиращите играчки, както и такива, които насърчават половите или расови стереотипи. Не се препоръчват и такива, които не насърчават човешкото взаимодействие. В това число влизат таблети, електронни игри, смартфони, лаптопи и играчки със звуци, светлини и подобни, които заместват човешкото присъствие и правят взаимодействието невъзможно.
Вместо това, родителите трябва да търсят детски играчки, които пораждат творчество, междуличностна и въображаема игра.
Играчки от дърво - отличен избор за ранно детско развитие
Според педиатрите най-подходящите играчки са: кукли, екшън герои, играчки тип пъзели, играчки за нанизване, блокове, карти, дъски, топки, играчки за дърпане и бутане, развиващи фината моторика и дървени детски играчки, създаващи взаимодействия. Онлайн магазинът на Smart Baby разполага с богато разнообразие от именно такива играчки.
Не трябва да забравяме, че обикновените играчки растат с детето. Когато е малко, то използва блоковете, за да прави строежи, но по-големите деца градят цели светове с тях.
Децата под две-годишна възраст изобщо не трябва да гледат екрани, а за децата над тази възраст не се препоръчва повече от час на ден.
Целият доклад на английски език може да прочетете тук.
- Образователни книжки за деца в предучилищна възрастПредучилищната възраст е моментът, в който границата между ученето и играта все още е размита – едното свободно преминава в другото – а естественото любопитство на малчуганите е особено силно.
- Бебешките играчки – забавление и откривателство в едноОт най-ранна възраст бебетата харесват играчки – текстури, форми, цветове
- Как да покълне любовта към книгите в детското сърце?Много родители на ученици и тийнейджъри споделят опасенията си от отношението на малчуганите към книгите.